۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۱۸

ترامپ: شک دارم که چین از ایران خطرناک‌تر باشد

ترامپ: شک دارم که چین از ایران خطرناک‌تر باشد

رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی است که ایران تهدیدی بزرگ‌تر از چین برای واشنگتن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن اگزمینر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی است خطری که از جانب ایران، واشنگتن را تهدید می‌کند، بزرگ‌تر از تهدید چین است.

ترامپ که کارزار انتخاباتی خود را برای حضور دوباره در کاخ سفید آغاز کرده، در آستانه نطقی مهم در کنفرانس ائتلاف اقدام سیاسی محافظه‌کاران در سال ۲۰۲۳، در بیرون وانشگتن دی‌سی صحبت می‌کرد. رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره به روابط پرتنش با چین و جنگ جاری در اوکراین، به طور خاص به قرار گرفتن واشنگتن در خطرناک‌ترین موضع و احتمال وقوع جنگ جهانی سوم پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به باور او در چنین جنگی، چین دشمن اصلی آمریکا خواهد بود، گفت که «لزوما اینطور نیست» و اضافه کرد که «برخی کشورهای یاغی هستند که مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که شاید بزرگ‌تر از چین باشد.»

ترامپ گفت: خیلی‌ها اینطور فکر می‌کنند اما من لزوماً مطمئن نیستم. همیشه با چین رابطع خوبی داشتم و توافقات تجاری بسیار خوبی با آنها داشتم و کشاورزان از این توافق‌ها منفعت بسیاری بردند.
جمهور سابق آمریکا با اشاره به ادعاهای اخیر درباره اینکه ایران قادر به ساخت یک سلاح اتمی کاملاً جدید است، مدعی شد: چین کشوری است که نمی‌خواهد منفجرش کنند، برخی کشورها اما برایشان مهم نیست. آنها متعصب هستند. حالا ایران قصد دارد سلاح اتمی داشته باشد و وقتی می‌پرسید آیا چین از آنها خطرناک‌تر است، می‌گویم «شک دارم.»

وی در ادامه مدعی شد: وقتی که من (از توافق) خارج شدم، آنها برای توافق کردن سر از پا نمی‌شناختند چون ما در موقعیتی قرارشان داده بودیم که تقریباً باید توافق را می‌پذیرفتند. می‌توانستیم به توافقی برسیم که برای همه از جمله آنها فوق‌العاده بود!

ترامپ افزود: سلاح هسته‌ای ویرانگر است و واژه هسته‌ای و سلاح هسته‌ای که این روزها زیاد می‌شنویم، نباید به کار برود. این واژه‌ای است که هرگز نباید از آن استفاده کرد اما مثل هر لحظه آن را می‌شنویم. معتقدم که ما در خطرناک‌ترین مقطع تاریخ کشورمان هستیم و جهان هم در خطرناک‌ترین شرایط است. و به نظر من مشکل همه اینها در رهبری (آمریکا) است.

این ادعاهای ترامپ همزمان با انتشار گزارش ادعایی بلومبرگ درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی ایران مطرح شد. با این حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده بود، پس از ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی و بازگشت به وین در پاسخ به سوالی درباره «سطح غنی سازی ایران و برنامه هسته‌ای غیرنظامی تهران در ارتباط با غنی سازی ۷۰ درصدی» گفت: آنها (ایران) در سطحی که اعلام کردند؛ غنی سازی کردند. اطلاعاتی نداریم که بگوییم ایران دنبال ساخت بمب اتمی است.

کد خبر 5725250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بابائی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      8 0
      مذاکره ایران با آمریکا و هم کشورهای اروپایی وغیره در باره صلح آمیز هسته ای از همان ابتدا غلط و اشتباه بوده است آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت مذاکره در باره سلاح هسته ای ندارند چون به خاطر که خودشان سلاح هسته ای و انواع سلاح های ممنوعه و بمب های ممنوعه در اختیار دارند
    • بابائی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      8 1
      مردم ایران جنایت های دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را فراموش نمی کنند
    • بابائی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      7 1
      باید جنایت ترامپ جنایتکار را به دنیا معرفی کنیم ترامپ باید به عنوان جنایتکار جنگی و باید در دادگاه لاهه محاکمه شود. ترور شهید سردار سلیمانی نقض قوانین بین الملل بوده است. حامیان تروریست ها باید پاسخگو و جوابگو باشند.
    • حرف دل همه مردم جهان IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      8 2
      100درصد مشکلات خاورمیانه از آمریکا و مزدورانشان است! حرف دل همه مردم جهان
    • بابائی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      7 1
      ترامپ، پنتاگون، بایدن،مایک پامپئو، آل سعود، نتانیاهو، اردوغان، منافقین، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی برای ما یکی هستند
    • بابائی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      7 1
      آمریکایی ها از داعش خطرناک‌تر و متعصب‌تر هستند
    • بابائی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      6 2
      بایدن، ترامپ، هر دو ثابت کردند که سگ دست نشانده رژیم کودک کش صهیونیستی هستند و هم تروریسم بین المللی هستند
    • حرف دل همه مردم ایران IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      8 1
      اگر ایران در آینده سلاح اتمی جدیدی را خواهد داشت و ما همه جانبه حمایت و استقبال می کنیم
    • بابائی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      4 1
      نظر اسرائیل جنایتکار از ابتدا درباره برنامه هسته‌ای ایران سیاسی و غیر قانونی بوده است. سرائیل از دسترسی نظام به بمب هراس دارد در حالی که خودش ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد. اسرائیل حق حرف زدن درباره برنامه هسته‌ای ایران ندارد و تاکنون نداشته است.
    • بابائی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 0
      آمریکا خودش انواع سلاحهای ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب اتمی و سلاح شیمیایی دراختیار دارد/ اسرائیل خودش انواع سلاحهای ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب اتمی و سلاح شیمیایی دراختیار دارد.
    • بابائی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      1 0
      دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند.
    • بابائی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      1 0
      اروپا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند اروپا در جنگ تحمیلی 8 ساله شریک جرم جنایات رژیم صدام دیکتاتور بوده است.
    • بابائی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      اروپا به همراه آمریکا و با کمک مالی کشورهای عربی در جنگ تحمیلی 8 سال انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، تسلیحات و سلاح شیمیایی صدام را تامین کرده است.
    • بابائی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      ما امروز توانایی موشکی مان به حدی است که می توانیم خاک اسرائیل را هدف قرار دهیم و ما توانایی نابودی این رژیم را داریم. قدرت نظام اسلامی به مراتب بیشتر از گذشته است و امروز مردم غزه و حزب الله قادرند که با موشک‌های خود اسرائیل را به لرزه درآورند.
    • بابائی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      اقدامات خرابکارانه اسراییل جنایتکار در ایران بدون پاسخ و بدون جواب نمی گذاریم و ما هم از صهیونیست ها جنایتکار انتقام می گیریم
    • بابائی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      رژیم صهیونیستی فقط زبان زور و قدرت را می‌فهمد جنایت‌های رژیم متجاوز صهیونیستی و مزدورانشان را بدون پاسخ نمی‌گذاریم! برجام واشنگتن به دنبال تغییر حکومت ایران است، نه مذاکره ما دیگر با خیانتکاران و جنایتکاران مذاکره و همکاری نمی کنیم
    • بابائی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      باید تجاوزات، جنایات وحشیانه وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش را به دنیا معرفی کنیم
    • بابائی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      مردم ایران خطاب به آمریکا: حمایت از جنایتکاران و تروریست‌ها را متوقف کنید
    • بابائی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      آمریکا و انگلیس در دادگاه جنگی باید پاسخگو باشند
    • بابائی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      1 0
      دزدی آمریکا از مردم زلزله‌زده سوریه در شرایطی که مردم سوریه در حال دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای زلزله این کشور هستند، نظامیان آمریکایی دزدی نفت سوریه را ادامه می‌دهند.
    • بابائی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      واشنگتن جنایتکار از سال 2001 تاکنون تسلیحات مورد نیاز القاعده را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد/ واشنگتن جنایتکار از سال 2011 تاکنون تسلیحات مورد نیاز داعش را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
    • بابائی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      واشنگتن جنایتکار از سال 2011 تاکنون تسلیحات مورد نیاز تروریست ها را در سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه وجهان تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
    • بابائی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      واشنگتن جنایتکار دیگر حق صلاحیت تصمیم جدید در خصوص ایران را ندارد واشنگتن جنایتکار باید بداند آمریکا جنایتکار دیگر عضو برجام نیست و تاکنون هم نبوده است پس دیگر حق صلاحیت دخالت و مداخله در باره توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین وغیره را ندارد.
    • بابائی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      آمریکا جنایتکار یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی بوده است.
    • بابائی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      حضور شیطانی آمریکا و انگلیس در یمن، نقض آشکارحاکمیت است
    • بابائی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      ترامپ وحشی از داعش خطرناک‌تر است
    • بابائی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      از سال 1918 تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده که در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است.
    • بابائی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      ایران هنوز از ترامپ انتقام نگرفته است.
    • بابائی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      ترامپ جنایتکار است و هم یک تروریسم بین المللی بوده است.
    • بابائی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      ترامپ، بایدن، هر دو عامل اصلی جنگ در منطقه خاورمیانه و جهان هستند/ ترامپ و بایدن مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه در سوریه، عراق، یمن و افغانستان شده اند.
    • بابائی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت مذاکره در باره سلاح هسته ای ندارند چون به خاطر که خودشان سلاح هسته ای و انواع سلاح های ممنوعه و بمب های ممنوعه در اختیار دارند پس مذاکره ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی از همان ابتدا غلط و اشتباه بوده است.
    • بابائی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      سگ وحشی روسیه با شرفتر از این آمریکایی ها هستن/ سگ وحشی چین با شرفتر از این امریکایی ها هستن/ سگ وحشی کره شمالی با شرفتر از این امریکایی ها هستن
    • بابائی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      بارها بنده در رسانه های اعلام کرده ام که آمریکایی ها جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکار از سال 1945 تاکنون ثابت کردند که بویی از انسانیت نبرده اند. از جمله حقایق تلخ که هنوز نیاز به شفاف سازی دارد، مسمومیت‌های شیمیایی از طریق گازهای سمی آلمانی در دوره جنگ تحمیلی صدام است که دولت آلمان مسؤول آن است.
    • بابائی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      فرانسه جنایتکار با غنی سازی ایران مشکل دارد، اما فرانسه جنایتکار به همراه سایر کشور اتحادیه اروپا جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از سال 2015 تاکنون انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه و بمب های خوشه ای در اختیار ائتلاف متجاوز سعودی داده است چرا؟
    • بابائی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      آمریکا، انگلیس، آلمان، عربستان سعودی وامارات در حمله تروریستی تهران، اهواز و سایر شهرهای ایران دست داشتند
    • بابائی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      ترامپ با دریافت پول از عربستان سعودی، سردار سلیمانی را در فرودگاه بین المللی بغداد ترور کرده است.
    • بابائی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      0 0
      آمریکا جنایتکار از سال 1945 تاکنون و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار اصلی ترین ناقض حاکمیت کشورها بوده است.